یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

حسین خوش‌سیرت*: پروفسور مجید سمیعی، جراح و بنیانگذار جراحی قاعده مغز و اعصاب در سفری که روز پنجشنبه9/2/89 به استان گیلان داشت ضمن بازدید از مراکز بیمارستانی- درمانی و تجهیزات پزشکی رشت، برای همکاری با بیمارستان‌های استان اعلام آمادگی کرد و آینده درخشانی را برای پیشرفت علم پزشکی به‌خصوص در زمینه جراحی مغز و اعصاب در شهر رشت، پیش‌بینی کرد.

 پروفسور سمیعی دلایل موفقیت خود را 2عامل مهم ذکر کرد. او رمز موفقیت را داشتن تمرکز کافی  روی هدف دانست. نظر و توجه الهی خاص خداوند نیز عامل مهم دیگری است که پروفسور سمیعی، آن را دلیل مهم پیشرفت خود در زمینه علم پزشکی دانست و عنوان کرد: فکر می‌کنم نظر خاص خداوند همواره، همراه من بوده است.

از خداوند متعال سپاسگزارم که از دوران کودکی، تمامی امکاناتی را که می‌توانست در اختیارم بگذارد، گذاشته است. مهم آن است که وقتی انسان امکاناتی در اختیار دارد، از آنها درست استفاده کرده و از فرصت و زمان نهایت استفاده را ببرد و با تمرکز افکار چیزی را بیاموزد که برای خود و دیگران مثمرثمر باشد. رمز موفقیت این است، چیز دیگری نیست. با تمرکز می‌توانید خوب و بد را از هم تشخیص دهید و سعی کنید هر روزی که می‌گذرد، بر دانش خود بیفزایید. این راهی است که افراد موفق آن را طی کرده‌اند. بسیار مهم  است که در تاریخ زندگی، انسان‌ها ‌بتوانند در زمان درست، کمک و تحولی بزرگ صورت بدهند و آن را به نتیجه برسانند. مجموع تمام اینها علت موفقیت کوچک این حقیر است.

پروفسور سمیعی در رابطه با وضعیت جراحی مغز‌ و اعصاب در استان گیلان، آن را در حال رشد ارزیابی کرده و گفت: تعدادی از افرادی که در حال حاضر در استان شاغلند، دوره‌هایی را در حضور من در آلمان گذرانده‌اند.

شوق و شعف مخصوص آنها که برای من هم عرقی به همراه دارد، موجب شده هر روز ، رشته جراحی مغز ‌و اعصاب را در گیلان به طرف جلو ببرند. البته ما می‌دانیم که این رشته احتیاج به دستگاه‌های خیلی مجهزی دارد. من خوشحالم که به لطف خدا، استاندار محترم، رئیس دانشگاه و همه اساتید، دست به دست هم داده‌اند که با تمام امکاناتی که در اختیارمان هست، برای تکمیل این دستگاه‌ها تلاش کنیم. وی همچنین افزود: من امیدوارم که در چندسال آینده، بتوانیم سطح جراحی مغز و اعصاب را در گیلان نه تنها در کل کشور، بلکه در جوامع بین‌المللی تا جایی بالا ببریم که بتوانیم این پیشرفت را در یک سطح بین‌المللی بدانیم.‌ این آرزوی قلبی من است و برای همین هم، در خدمت شما هستم.

پروفسور سمیعی برای استفاده بهینه از فرصت‌ها و سفرهایی که به کشور دارند و در بازدید از استان، خواستار برنامه‌ریزی درست برای رسیدگی به مشکلات بیماران شد و پیشنهاد داد که تمامی بیمارانی که خواستار دیدار با ایشان هستند، قبل از ورود ایشان به استان به جراحان مغز و اعصاب و متخصصین مراجعه کرده، مدارکشان را تحویل دهند تا پرونده پزشکی آنان در دفتر ثبت شود و پس از بررسی‌های لازم، آنها در اسرع وقت به وی تحویل داده شوند. وی همچنین خواستار شد که با همت ریاست محترم دانشگاه در این سفر،‌ این دفتر، تدوین شود تا هرماه گزارش‌ها برایشان فرستاده شود.

پروفسور سمیعی در ادامه عنوان کرد: بیمارانی را که شخصا باید ببینم از سایرین جدا کرده، پس از سفر به ایران آنها را ملاقات خواهم کرد و آنهایی را که در همان‌جا در کشور آلمان امکان‌پذیر باشد، نظرم را در موردشان خواهم داد و این کار را به صورت کتبی انجام می‌دهم. وی تاکید کرد این مسئله حتما پیگیری شود تا هرچه سریع‌تر این فرهنگ در بین همشهریان ما نهادینه شود.

 وی در پاسخ به این سؤال که بزرگ‌ترین موفقیت‌تان در زمینه مغز و اعصاب که تاکنون در دنیا منحصر‌به‌فرد بود چه بوده است؟ گفت:  من تا به حال هیچ‌وقت بیان نکرده‌ام که موفقیتی داشته‌ام یا این موفقیت در دنیا بی‌نظیر بوده است. این مسئله را دیگران باید بگویند نه من( باخنده).

 ما باید بدانیم جراحی مغز و اعصاب تا کجا پیش می‌رود.  این جراحی طوری پیش می‌رود که ماهرچه بیشتر، ساختمان و کار مغز را درک کنیم، اسرار مغز، بیشتر مشخص می‌شود. در نتیجه جراحی مغز و اعصاب هم شفاف‌تر، بهتر و با نتیجه‌ خواهد بود. کاری که ما می‌کنیم این است که هر هفته و هر ماه سعی می‌کنیم با تکنولوژی‌ای که در اختیارمان است در زمینه عمل جراحی  مغز پیشکسوت باشیم و این همان راهی است که ما در حال طی کردن آن هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که پس از بازدید از مراکز درمانی پورسینا و جاهای دیگر، ارزیابی‌تان نسبت به قبل که از اینجا بازدید داشتید چگونه بوده است؟ گفت: در چند سال اخیر، تحول عظیمی در گیلان به‌وجود آمده. از طریق استانداری و دانشگاه پزشکی گیلان، 16پروژه بیمارستانی و پزشکی در دست ساخت است. این قدم بزرگی است که در تاریخ گذشته گیلان، تاکنون سابقه نداشته و گیلانی‌ها باید از مسئولین تشکر کرده و تشویق‌شان کنند. با انتقاد کردن، انرژی لازم را برای کار‌کردن از آنها نگیرید. انتقاد مثبت، سازنده است که باید باشد، اما انتقادی که اندکی حالت خصمانه دارد، انرژی لازم برای افراد را از آنها می‌گیرد.

پروفسور سمیعی با یادآوری زمان کلنگ‌زدن بیمارستان به مطلبی که در آن زمان عنوان کرده بود، اشاره کرد و خاطرنشان شد که هرگز نگویید دیگران چه کار می‌کنند. خودتان نیز یک قدم بردارید و کمک کنید. وی با ابراز خرسندی از تحولات عظیم صورت گرفته در گیلان و طی چند سال اخیر گفت: به شما قول  می‌دهم در ماه‌های آینده، من در خدمت شما هستم. مخصوصا پروژه بیمارستان لاکان را خودم شخصا اداره خواهم کرد و سعی خواهم کرد اشتباهاتی در آن صورت نگیرد بلکه تمام اطلاعاتی که ما در علم و کارهای پزشکی داریم در این بیمارستان پیاده کنیم که جزو افتخارات رئیس دانشگاه و استاندار این شهر خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که پیشرفت‌های ایران، در رشته جراحی مغز و اعصاب در جهان چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است؟ گفت:  جایگاه ایران  جایگاه بسیار بزرگی است.

البته تمام کشورها سعی می‌کنند مسابقه‌ای با هم داشته باشند که در هر رشته‌ای، ‌نسبتا با کشورهای دیگر بتوانند برابری کنند یا حتی بهتر باشند. برای مقایسه سطح علمی یک کشور، با کشور دیگر، ملاک عمل، درصد بودجه‌ای است که حکومت‌ها برای کارهای علمی در نظر می‌گیرند و سطح علمی هر کشور  مطابق با بودجه‌ای که در نظر گرفته ‌شده، تنظیم می‌شود. به عنوان مثال، کشوری مانند آلمان که بالای 10درصد بودجه‌اش را به این امر اختصاص می‌دهد، اگر کشور ما یک درصد را بگذارد پس، ما یک درصد، از آن 10درصد هستیم. در واقع مقدار بودجه‌ای که هر کشوری برای تحصیل و سلامت و تحقیقات هزینه می‌کند، تعیین‌کننده درجه و جایگاه علمی آن کشور در دنیاست.

دکتر سمیعی آرزوی قلبی خود را برای کشور ایران، ساخت مرکز بین‌المللی علوم اعصاب برشمرد و در ادامه عنوان کرد: فکر نمی‌کردم در تاریخ زندگی خودم به ‌چنین موردی برخورد کنم که خیرینی پیدا شوند و بیایند و از من بخواهند به این خواسته قلبی با کمک هم جامه عمل بپوشانیم. درخواست آنان این بوده که در عرض 30ماه آینده، آنچه من بگویم، آنها خواهند ساخت و آماده خواهند کرد. این حقیر و پروفسور امیرسمیعی و تمامی تیم پزشکی ما در هانوفر آلمان،‌ علاوه بر کار روزمره 8-6 ساعت عمل جراحی و آخر هفته‌ها و سفرهای سراسر دنیا، مشغول نقشه‌برداری با اساتید آرشیتکت بودیم که آن را تحویل بدهیم.

آقای مهندس قهرمانی گفتند که زمین داریم اما نقشه‌ای نداریم. البته نقشه ساختمان را در هانوفر داشتیم، اما خواسته‌های ما برای ایران، باید 3برابر بیشتر از مرکزی که در آلمان و چین داریم باشد، بنابراین در یک سطح 50‌هزارمترمربعی و زمینی که در آنجا هست، ساختمان وسیعی ساخته می‌شود که فکر می‌کنم در تاریخ دنیا و در تاریخ بین‌المللی برای علوم اعصاب تا به حال وجود نداشته باشد.

برای خود من قابل تصور نبود که در عرض 6هفته، چنین تغییرات و تحولاتی رخ دهد. این خبر خوشی است که در عرض 30 ماه آینده ساخت این مرکز به اتمام خواهد رسید و آماده خواهد شد. دکتر اضافه کرد که عشق و علاقه من این است که همان را یک به یک در دانشگاه گیلان پیاده کنم.

با قراری که اکنون با استاندار محترم گذاشتم از این تاریخ به بعد سعی خواهیم کرد قدم به قدم روی پیشرفت ساختمان فکر کنیم تا ببینیم به چه صورتی می‌توانیم یک محیط پزشکی دانشگاهی در سطح بین‌المللی به وجود آوریم. وی افزود: دغدغه من این نبود که فقط بخواهیم رشته جراحی مغز و اعصاب را تقویت کنیم بلکه می‌خواهیم، تمام رشته‌های پزشکی را در این بیمارستان به سطحی برسانیم که نه تنها هیچ تفاوتی با بیمارستان‌های دانشگاهی دیگر در ایران نداشته باشد بلکه مراکز جهانی از ایران  طرز اجرای یک مرکز علمی بین‌المللی را یاد بگیرند و این امر همت مضاعف را می‌طلبد.

ما دلمان می‌خواهد همه مردم اولا سالم باشند. ثانیا اینکه خوشحال باشند و خوشبخت و ثالثا اینکه دلم می‌خواهد جوان‌های ما همه بدانند هر کدامشان این امکان را دارند که این موفقیتی را که این حقیر در دنیا به دست آورده‌ام پیدا کنند. بدانید اگر بخواهید، می‌توانید.

*خبرنگار همشهری در رشت

کد خبر 106404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز